Budskap, nätverk, teamwork, kultur och ledarskap.
Omvärldsbevakning inför hösten 2016, del 1

Snart sätter höstens arbete igång på riktigt! Oberoende om du är företagare, anställda eller innovatörer – inom privat sektor, offentlig sektor eller ideell verksamhet så är omvärldsbevakning viktigt för att förstå vad som påverkar ditt arbete.

Eftersom det är viktigt för mig besökte jag för 5:e året i rad Almedalsveckan. Ett bra tillfälle till koncentrerad kunskap, nya kontakter och nätverkande – om jag själv bjuder till och anstränger mig, till exempel bjuder in till en Saffranspannkaka… Jag var på ett 20-tal seminarier och vill dela med mig av mina slutsatser inför hösten.

Nå ut med ditt budskap. Kommunikation och dialog är viktigare än någonsin. 

  • För några år sen skötte var det någon person som sociala medier med ”vänster hand ”. Idag är det en central uppgift för omvärldskontakt, omvärldsbevakning och dialog med omvärlden.
  • Kommunikatören/marknadsföraren har idag dagen en så pass central roll att de behöver vara en del av ledningsgruppen eller ledningsverksamheten för att vi ska kunna följa en tydlig strategi och nå ut med vårt budskap i mediebruset.
  • Konventionell medierapportering bygger idag ofta på, och får, nyhetsuppslag från flödena i sociala medier. Vi kan själva bidra till och påverka nyhetsflödet idag om vi r skickliga kommunikatörer.

Betoning på nätverk, samarbete och teamwork.

  • En genomgående trend är att nätverka, i sociala medier och i verkliga möten. Det är grunden för att sprida idéer och skapa nyttiga kontakter. Du kan inte vänta på att bli upptäckt hur bra din idé än är.
  • Samarbete och teamwork är centralt för utveckling och för att skapa resurser. Inom företag och mellan t.ex. småföretagare. Vi ska vara lättfotade och kunna samarbeta i olika konstellationer och förhålla oss till ett ”snabbt” samhälle.
  • Samverkan är ute och samarbete är inne. Samarbete är något som leder till ett resultat, inte bara prat enligt det här resonemanget.

Ledarskap, kultur och socialt ansvar.
Aktörer inom alla sektioner trycker på detta.

  • Ledarskapets betydelse kunde inte nog betonas. Det återkom på seminarier om t.ex. samhällsbyggande och infrastruktur (byggsektorn och kommuner), hos Företagarna, inom start-ups och inte minst inom innovativa verksamheter, bl. a inom vårdsektorn. Besökte flera seminarier där socialt företagande och ideell verksamhet står i centrum. De som är skickliga inom kommunikation, i teamarbete och ledarskap är de som når extern framgång – med enkla medel och tydliga mål.
  • Kulturen på en arbetsplats, där chefskap och medarbetarskap är centralt, spelar stor roll för verksamhetens utfall. Kultur och arbetsmiljö spelar roll oberoende av om den är tydlig eller otydlig…
  • Socialt ansvar och miljöansvar är en självklarhet för framgångsrika företag idag. Det går inte att välja bort idag.

I del 2 kommer jag berätta mer om mina spaningar inom mångfald, innovation, investerare, civilsamhället och delningsekonomi.